Welke manieren zijn er voor kleine bedrijven om digitale personalisatie toe te passen?

personalisation

Zoals in een eerder blog te lezen is, is het erg belangrijk dat je klein begint en dus ook kunt starten met een klein budget. Je kan al beginnen door een persoonlijke aanhef te hebben in jouw email naar de klant (Skjoldan, 2018). Maar zodra je verder kijkt in de personalisatie tools en hoe je moet beginnen komt één onderdeel steeds weer naar boven, een CRM systeem. Een CRM systeem (Customer Relationship Management) helpt je namelijk inzichtelijk maken van je klanten, en je hebt meer mogelijkheden om te schalen zodra je groter wordt (Herrick, 2017).

 Met een CRM systeem weet je waar je klant woont en welke bestellingen de klant heeft gemaakt tot nu toe. Hier kun je erg makkelijk op insteken door bijvoorbeeld een “aanbevolen” pagina te maken voor de klant en dit via een email persoonlijk versturen. Dit is wel een meer geavanceerde functie van personalisatie, maar het is door middel van je CRM systeem ook al (op een simpele manier) mogelijk om een persoonlijke aanhef in de mail te zetten in plaats van beginnen met de zin: “Beste klant”.

Dit is natuurlijk niet genoeg om een consument direct over te laten gaan tot een nieuwe aankoop. Met de kennis die je uit je CRM systeem kunt halen is er veel meer te doen. Volgens Forbes verwacht een herhalende klant dat je zijn naam, standaard winkelgedrag en het voorkeurskanaal voor communicatie (Glover, 2019).

Deze voorbeelden zijn deels gericht op de emailmarketing. Daarnaast is natuurlijk de vraag hoe je dit doet op een website. Je kunt eenvoudig starten door te kijken naar of de klant zich al heeft aangemeld is voor de nieuwsbrief, elke nieuwe bezoeker wordt dit bekeken en voor de mensen die zich al hebben ingeshcreven wordt deze melding niet laten zien (Olmez, 2018).

Als je weet hoe de potentiële klant bij jouw website gekomen is, door bepaalde zoekwoorden te gebruiken, kun je deze persoon ook gepersonaliseerde context geven die eerder antwoord zal geven op het zoekwoord waarmee de potentiële klant op de website is gekomen (Olmez, 2018).

Bronnen:
https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2019/11/18/stop-talking-about-personalization-three-ways-to-start-working-on-individualization/#531e4d9b6f95
https://www.hatchbuck.com/blog/small-business-crm-personalization-scale/
https://www.accenture-insights.nl/nl-nl/artikelen/digital-marketing-personaliseren
https://www.emerce.nl/achtergrond/personalisatie-basics-leveren-al-veel