Wat kun je met een klein budget aan digitale personalisatie doen?

personalisatie

Wat in eerste instantie belangrijk is, is klein beginnen en dan langzaam steeds verder uitbreiden. Zoals ook al gezegd werd door Rasmus Skjoldan, de basics leveren al veel op.

Als je een klein budget hebt, is het niet verstandig om te kiezen voor een groot Data Management Platform met alle kosten die hier bij horen. Wat natuurlijk een voordeel is, is dat je makkelijk inzicht hebt in de date en deze op een juiste manier kunnen gebruiken om bijvoorbeeld persoonlijke content in te zetten op de diverse webpagina’s.

Met een klein budget is het handig om te starten met de basis en dat kan al beginnen met een persoonlijke aanhef in een e-mail of referenties nar de tijd bijvoorbeeld. Hierbij kun je denken een aanhef als: Goedemorgen Peter! Hierbij kun je denken aan de e-mail maar ook aan de website (Skjoldan, 2018). Dit is geen grote aanpassing en bij veel toepassingen is dit vrij gemakkelijk in te bouwen. Wat handig te gebruiken is om e-mails naar het klantenbestand te sturen is bijvoorbeeld met Mailchimp. Dit is een tool waarmee je gericht en gepersonaliseerde content kunt creëren. Het basis pakket is gratis en je kunt langzamerhand steeds verder uitbreiden waar dan verder wel kosten aan hangen. (Mailchimp, sd).

Wat na de basis informatie is, is verder persoonlijk maken van de website van de klant. Je weet door middel van gebruik te maken van Google Analytics waar de klant zich bevindt en dus ook welke valuta of andere standaarden bekend zijn bij de klant. Deze kunnen zoals eerder vernoemd verwerkt worden en laten zien op de pagina’s (Skjoldan, 2018). Andere gebruikers zijn veelal bezig met het verder personaliseren van de content. Er is een mogelijkheid om historische aankoop gegevens te gebruiken als brandstof voor een “aanbevolen” onderdeel op de pagina (Hopkins, 2014). Dit heeft alleen de moeilijkheid dat er genoeg (relevante) data beschikbaar is waarmee goede algoritmen kunnen worden gebouwd (Cangelli, 2019). Dit kost dus ook best veel tijd om dit samen te stellen.

Bronnen:
https://www.emerce.nl/achtergrond/personalisatie-basics-leveren-al-veel
https://mailchimp.com/pricing/
https://econsultancy.com/personalisation-where-to-start-and-what-s-to-come/ https://www.emerce.nl/achtergrond/echte-personalisatie-draait-om-grote-getallen